Veel fantasiepijpen zijn in basis te herleiden tot een eenvoudiger vorm, zoals de basisvormen gebruikt voor determinatie.
Zonder deze vereenvoudiging wordt het lastiger de pijpen een plaats te geven. De pijpenkoppen op deze pagina zijn afgeleid van het Hollandse kromkop model. De meeste vormen komen voor tussen 1875 en 1900.
Rondbodem pijpenkop met verdikte rand vlak onder de ketelopening
Laag en stevig model rondbodem met op de steel, iets achter de kop, een stip.
Rondbodem model pijpenkop met een sterk van de steel af gemodelleerde vorm. De pijp is bruin gelakt geweest om houten pijpen te imiteren.
The Meerschaum
Kort model rondbodem pijp met dikke wand. Op de steel staat de tekst 'THE MEERSCHAUM', een verwijzing naar de dan concurrerende meerschuimpijpen. Op de kop, naar de roker toe, staat een tekstmerk, 'KEEVIL PIPE' in een ovaal. De pijpen werden voor het eerst geleverd door de firma Jan Prince & Cie te Gouda. De modellen werden overgenomen door Van der Want.
Achtkantige pijpenkop uit de laatste kwart van de 19e eeuw. De steel was kort, plat en enigszins rondgebogen.
Sportpijp
Rondbodem pijpen met een dubbelconische knik vlakbij de bovenkant. Op de knik is een rand of groef aangebracht, gevuld met stippen. Het model, dat bekend stond als 'sportpijp' was eind 19e eeuw korte tijd erg populair en is in allerlei kleine variaties gemaakt. Behalve uitvoeringen in verschillende kleikleuren werden de pijpen geverfd. Het merk ES gekroond is van Goedewaagen.
Automobielpijp
Trechter model pijpenkop en een horizontaal lopende steel. Het mondstuk is licht naar onder gebogen. De pijp is gemaakt in Gouda door meerdere pijpenmakers in de laatste kwart van de 19e eeuw. De pijpen op de foto zijn gemerkt op de steel met rolstempels van Van der Want. De uitvoeringen verschillen in rood, wit en zwart, ook zijn de pijpenkoppen een tijd uitgevoerd met een wit geëmailleerde bovenzijde.
Trompetter
Trechter model pijpenkop en een diagonaal omhoog lopende steel. Het mondstuk is horizontaal gebogen. De pijp is gemaakt in Gouda en in ieder geval bekend als een model van Van der Want uit de laatste kwart van de 19e eeuw. Rode uitvoering.